ПочетнаСавети педагога

Савети педагога

Заједно до школе без насиља

nasilje1

nasilje2

заједно до школе без насиља

                Из године у годину на свим телевизијама, у новинама, радио емисијама све је присутнија тема о насиљу, а посебно вршњачком насиљу (насиљу између деце). Као ваш педагог осећам потребу да вам пишем на ову тему са жељом да, уз вашу помоћ, достигнемо један велики циљ, а то је да будемо „Школа без насиља“, да будемо једна безбедна и сигурна средина у којој насиљу нема места. За почетак да ипак споменемо шта је насиље и које врсте насиља постоје. Насиље се дефинише као сваки облик једанпут учињеног или поновљеног вербалног или невербалног понашања које има за последицу стварно или потенцијално угрожавање здравља, развоја или достојанства деце.

Врсте насиља

 

                Насиље је могуће спречити и умањити, али не може престати само МОРАМО ГА ЗАУСТАВИТИ ЗАЈЕДНО. Насиље представља озбиљан проблем и не трудите се да га решите сами. Зато ако сте жртва насиља или сведок  НЕ ЋУТИТЕ О НАСИЉУ! Увек се можете обратити другарима који су ваша подршка, ту је одељењски старешина који ће вас радо саслушати и дати савет, ту сам ја ако вам затреба отворен разговор и  лепа реч, увек добар савет даће вам и директорка школе. У школи постоји и Тим за заштиту од насиља који је спреман да тимским радом победи било који облик насиља.  Запослени у школи теже да се осећате безбедно и сугурно и да школа буде средина у којој вам је пријатно и лепо.

Насиље у школи не подржавамо, већ покушавамо да га спречимо! Укључи се и ти у заједничку борбу тако што ћеш:

ü  тежити да неспоразуме решаваш користећи пристојне речи, без вређања и туче,

ü  пријавити сваки облик насиља било да си жртва или сведок,

ü  тежити да се крећеш без трчања и скакања да не би повредио себе и друге,

ü  избегавати оговарање, ширење гласина, сплеткарење, посебно на интернету,

ü  избегавати надимке који друге вређају,

ü  тежити да игром и шалом не повређујеш друге,

ü  поштовати то да се разликујемо једни од других, никога нећеш одбацивати, изоловати,

ü  бити пажљив и толерантан (љубазан, пријатан) према другима, а посебно према млађима од себе,

ü  на време извршавати своје обавезе у школи и код куће,

ü  пазити на школску имовину,

ü  предмете који угрожавају твоју безбедност и безбедност других нећеш користити,

ü  мобилне телефоне нећеш користити на часу и ометати рад.

                За крај придржавајмо се ових савета да би нам живот у школи био пријатнији и лепши, само заједничким трудом и радом можемо остварити циљ да будемо школа у којој нема насиља.

                                                                                                                                                             Ваш педагог,

                                                                                                                                                             Мирјана Поповић

Мапе ума - забаван начин учења

Мапе ума – забаван начин учења

 

            Често се дешава да ученици имају потешкоћа у учењу, или не могу да науче јер им је тешко да градиво разумеју или запамте, или науче али брзо забораве. Уколико полазимо од учења које има за циљ да механички меморише информације, односно како се једноставније каже „да бубамо“ нормално је да ће се знање брзо изгубити, да ће се оно што смо учили брзо заборавити.

                Цртање мапа ума је једна од техника које омогућавају да убрзамо учење и да нам знање остане трајно. Цртањем мапа ума учинићемо процес учења занимљивијим, креативнијим и забавнијим. Ове мапе се могу примењивати у било ком аспекту живота, било да би побољшали учење или да би направили неки животни план, пословни план или једноставно јасно одредили неки циљ. Све што вам треба је ваша креативност и машта. Мапе нам помажу да приликом учења путем цртежа прикажемо оно најбитније и тако запамтимо суштину.

                Како се оне цртају?

                За почетак вам треба већи бели папир без линија и неколико фломастера разних боја, може и маркера али се не препоручује црна боја јер је битно да је мапа што шаренија. Када правимо мапу садржаја које желимо да научимо полазимо од главног појма који се пише или црта у самом центру папира (на доле приказаној фоторафији главни појам је врсте речи). Он би требало да је што занимљивије представљен (што шареније, у виду неке слике...) јер наш мозак воли боје, слике и што је интересантније он лакше и брже памти.

                Када смо осмислили главни појам потребно је да размислимо које су прве асоцијације на дати појам (ако учимо нешто ново прочитаћемо и извући оно што је најважније у вези с тим појмом који смо изабрали да нам буде у центру, а у ствари га боље објашњава), повлачимо линију (у другој боји) од главног појма и пишемо реч која је асоцијација на дати појам (на датој слици први појам који се пише је „глаголи“). Та линија која се повлачи од центра папира ка спољашњим деловима папира зове се грана и може се даље ширити у још мање гранчице као што је приказано на слици (глаголи се гранају на то шта означавају: радњу, стање и збивање). Потом повлачимо нову грану од центра и наводимо следећу асоцијацију (у датом примеру то је „именице“) и тако даље.

 mapeuma

                 Мапе могу бити једноставније, да имају само неколико грана, а могу бити и доста сложеније, све зависи од ваше маште. Дајте себи слободу да експериментишете и користите што разноврсније облике, боје, сличице, појмове... Битно је да вам мапе буду што занимљивије јер ће тако остати дуже у сећању.

                Предности мапа ума су у томе што ћете брже учити градиво, лакше учити разне предмете (могуће је радити мапе из билогије, хемије, физике... Пробајте!), увек нам добро дође мапа када треба да поновимо градиво, јер смо оно најбитније путем цртежа приказали, научићете да одвајате битно од небитног приликом учења и учење ће вам бити много забавније.

                Истраживања су показала да се знања брзо заборављају уколико се не користе, а да ће наш мозак последње заборавити, а прво се сетити неке слике или цртежа. Мапе ума вам пружају могућност да целу књигу прикажете на овакав начин, да песму дочарате на овакав начин, да напишете формуле из математике, хемије, да поновите градиво из било ког предмета.

                Верујем да сви знате реченицу: „Једна слика вреди хиљаду речи“, зато пробајте ову технику учења, видећете да је забавно.               

                                                                                                                                

Ваш педагог

                                                                                                                                                                       Мирјана Поповић

Go to top

White-Abstract-Backgrounds